Detail článku

< Zpět na přehled článků

Molekulární mechanismy v plicích dítěte zahajují porod

Jemné Zrození s.r.o.

Výzkumníci z UT Southwestern Medical Center identifikovali dva proteiny v plicích dítěte, které jsou odpovědné za zahájení porodního procesu. Toto poskytuje potenciálně nové cíle jako prevenci předčasného porodu”.

Předchozí studie ukazovaly, že signály z dítěte zahajují porod, ale přesné molekulární mechanismy zahajující porod zůstávaly nejasné. Biochemici z UT Southwestern studující modely myší zjistili, že dva proteiny – steroidní receptory koaktivátory 1 a 2 (SRC-1 a SRC-2), – regulační geny pro povrchově aktivní plicní složky, podporují zahájení porodu. Surfaktant je látka, která se uvolňuje z plic miminka těsně před narozením a je nezbytná pro normální dýchání mimo dělohu.

“Naše studie poskytuje přesvědčivý důkaz, že dítě reguluje načasování narození a že toto načasování se uskuteční, když tyto dva genové regulační proteiny – SRC-1 a SRC-2 – zvýší produkci povrchově aktivních složek, povrchově aktivního proteinu A a faktoru aktivujícího krevní destičky, “řekl autor Dr. Carole Mendelson, Professor of Biochemistry, and Obstetrics and Gynecology at UT Southwestern.

“Porozumněním těchto faktorů a postupů, které započínají ve 40. týdnu normální porod můžeme získat lepší vhled při prevenci předčasného porodu,”   řekl Dr. Mendelson, Director of the North Texas March of Dimes Birth Defects Center at UT Southwestern.

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí je v USA každý rok přibližně jedno z každých devíti dětí narozeno předčasně (před 37 týdnem). Předčasný porod může u dětí způsobit krvácení do mozku a dýchací potíže, stejně jako dlouhodobé nemoci, jako jsou mozkové obrny, chronické onemocnění plic, a zhoršené vidění.

Studie, která se objeví v časopise Journal of Clinical Investigation, byla podpořena National Institutes of Health and a Prematurity Research Initiative grantem od March of Dimes Foundation.

Výzkumníci UT Southwestern zjistili, že proteiny SRC-1 a SRC-2 aktivují geny uvnitř dětských plic v období termínu, což vede ke zvýšení produkce povrchově aktivních složek, povrchově aktivního proteinu A (SP-A) a faktoru aktivující destičky (PAF ). Oba SP-a PAF jsou pak vylučovány plícemi plodu do plodové vody, což vede k vznětlivé odpovědi v děloze matky, která zahájí porod.

Současná studie ukázala, že nedostatek jak SRC-1 tak SRC-2 uvnitř plic plodu drasticky u modelů myší snížila produkci SP-A a PAF, což vedlo k jedno až dvoudennímu zpoždění porodu, což je srovnatelné s tří až čtyř-týdenním zpožděním porodu u žen.

Vědci dále zjistili, že vstřikováním buď SP-A nebo PAF do plodové vody deficitních myší jim umožnilo porodit včas. Společně zjištění dále definuje základní molekulární mechanismy, kterými si děti kontrolují  narození.

Budoucí výzkum bude zahrnovat definování fetálních signálů přenášejících se do dělohy matky a jejich spojení s předčasným porodem.

Studie byla provedena současnými a bývalými výzkumníky UT Southwestern, včetně prvních autorů Dr. Lu Gao; Dr. Elizabeth Rabbitt; Dr. Jennifer Condon; Dr. Nora Renthal; Dr. John Johnston; Dr. Matthew Mitsche; a vědci z Institutu de Génétique et de biologie Moléculaire et Cellulaire, Francii, a Baylor College of Medicine v Houstonu.

Zdroj